Avaa videon tekstivastine(target="_blank")
Tunnistetaan ja tunnustetaan aikaisemmin PT-koulutuksessa sekä työtehtävissä hankittua liikunta-alan osaamista AHOT-prosessin avulla.
Teemassa on viisi eri tehtävää. Suositeltavaa on, että teet tehtävät numerojärjestyksessä aina tehtävään neljä saakka. Tehtävä viisi on suositeltavaa tehdä koulutuksen loppupuolella. Teema on hyväksytty, kun kaikki teeman tehtävän on suoritettu hyväksytysti ja opettaja on lukenut ja hyväksynyt kehittämistehtävän.
Tässä verkkotestissä osoitat osaamistasi muun muassa anatomian, fysiologian, kuormitusfysiologian ja kuntosaliharjoittelun käsitteistön osalta. Testissä tulee olla oikein vähintään 21/30 vastauksista, jotta testi on hyväksytysti suoritettu, saat tiedon tuloksista testin tehtyäsi.
Huomioithan, että tehtävä lukittuu mikäli vääriä vastauksia tulee enemmän kuin 9. Pääset suorittamaan tehtävää uudelleen 30 minuutin kuluttua. Odotellessa voit tehdä muita tämän teeman tehtäviä.
Valitse tietojesi pohjalta aina vain yksi oikea vastaus kysymystä kohden. Voit tarvittaessa vielä perehtyä seuraaviin lähteisiin ennakkoon.
Lähde 1 Jaakola ym. 2017. Liikuntapedagogiikka.
Lähde 2 Leppäluoto ym. 2017. Anatomia ja fysiologia -rakenteesta toimintaan.
Lähde 3 Mäennenä ym. 2019. Voimaharjoittelu: teoriasta parhaisiin käytäntöihin.
Lähde 4 Nienstedt ym. 2009. Ihmisen fysiologia ja anatomia.
Ammattikorkeakoulut ovat yhteistyössä työelämän edustajien kanssa määritelleet ne valmiudet eli kompetenssit, joita ammattikorkeakoulusta valmistuneen tulisi omata. Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia, jotka kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Kompetenssit jaetaan koulutusohjelmakohtaisiin (ammatillisiin) ja yhteisiin kompetensseihin. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutusohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yhteiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Liikunta-alan opinnoissa kompetensseja hyödynnetään opiskelun alkumetreistä lähtien mm. auttamaan tavoitteiden asettamista omalle oppimiselle. Tehtävänäsi on perehtyä yhteisiin kompetensseihin sekä liikunta-alan kompetensseihin ja määritellä itsellesi niiden avulla tavoitteet oman osaamisesi kehittymiselle tässä 10 opintopisteen laajuisessa kokonaisuudessa.
Pohdi tavoitteita asettaessasi, millaista osaamista sinulla jo on ja millaista osaamista haluaisit omata tulevaisuudessa, sekä millä keinoin aiot asettaa saavuttamasi tavoitteet. Kirjoita itsellesi 3-4 tavoitetta näkyville alla olevaan tekstilaatikkoihin. Voit lisäksi tallentaa tavoitteet omaan word-tiedostoon. Tulet kuljettamaan asettamiasi tavoitteita mukana läpi opintojen ja viimeisessä tehtävässä viisi (5) palaat näihin sekä arvioit tavoitteiden täyttymistä.
Kompetenssit (KAMK opinto-opas)(target="_blank")
Kirjoita tavoitteesi tähän:
Tehtävä 3
Tämän tehtävän tavoitteena on, että osaat tunnistaa ja eritellä ohjaajan ammattitaitoon vaikuttavia osatekijöitä sekä kykenet analysoimaan ja reflektoimaan toimintaa.
Halutessasi voit tarkastella seuraavaa materiaalia pohdintojesi tueksi:
Laakso, L., & Numminen, P. 2010. Liikunnanopetusprosessin A, B, C.
Jaakola, T., Liukkonen, J., & Sääkslahti, A. 2013. Liikuntapedagogiikka.
OSA 1:
Katso video 1, jossa asiakas tekee takakyykkyä. Katsottuasi videon, anna asiakkaalle palaute kuten antaisit sen ohjaustilanteessa, kirjoittamalla huomiosi tekstikenttään (min. 200 merkkiä).
OSA 2:
Oheisella videolla näet asiakkaan ja ohjaajan kohtaamisen ja ohjaustilanteen kuntosalilla. Kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin ja kirjoita vastauksesi tekstikenttiin (min. 200 merkkiä).
Miten ohjaaja perustelee antamaansa palautetta asiakkaalle, mitä huomioita teet? (min. 200 merkkiä)
Miten ohjaajan ammattitaito näkyy toiminnassa? Mitä hyvää toiminnassa on, mitä muuttaisit? (min. 200 merkkiä)
Palaa vielä videoon yksi ja asiakkaalle antamaasi palautteeseen. Onnistuitko antamaan asiakkaalle kattavaa palautetta, jos peilaat/vertaat palautettasi ohjaajan toimintaan videolla kaksi? Jos et, mitä muuttaisit palautteessasi? (min. 200 merkkiä)
Oppimispäiväkirja ohjeistus:
Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan jokaisen teeman lopuksi.
Oppimispäiväkirjan avulla jäsennät ajatuksiasi kirjalliseen muotoon, jotta voit hyödyntää niitä myöhemmin omassa työssäsi. Oppimispäiväkirjassa voit tuoda esiin usein eri tavoin. Esimerkiksi kerraten oppimaasi ydinkohtia, tuomalla esiin tekemiäsi havaintoja ja huomioita, tuomalla selkeästi esiin omat mielipiteet ja ajatukset aihealueesta tai laatimalla tiivistettyjä johtopäätöksiä annetusta. Asioita, joita voit esimerkiksi tuoda esiin oppimispäiväkirjaasi oppimistasi tehtävistä tai materiaaleista:
Kerrata oppimaasi (etsi lähteistä tai materiaaleista keskeiset ydinkohdat ja tuo ne mahdollisimman selkeästi esiin).
Kuvaile ja arvioi oppimistasi; Mitkä asiat olivat sinulle uusia? Mistä asioista sait uusia näkökulmia ajatteluusi? Miten voisit hyödyntää saamaasi tietoa käytännön työssäsi ja jatkossa?
Peilaat oppimaasi aikaisempaan tietämykseesi ja vertailet näitä keskenään.
Pohdituttavat tai ongelmalliset asiat; Nosta esiin asioita, jotka jäivät pohdituttamaan oppitunnilta tai materiaaleista. Millaisia vaihtoehtoja sinulla on ratkaista kyseisiä asioita tai ongelmia, joihin törmäsit opiskellessasi?
Erilaisten havaintojen tuominen esiin ja niiden hyödyntäminen työssäsi. Perustele vastauksesi aina mahdollisimman tarkasti ja huolellisesti.
Hyödynnä oppimispäiväkirjassasi myös muita lähteitä, jotta voit vertailla opittua tietoasi ja sitä kautta vertailla eri lähteitä keskenään. Esimerkiksi miksi saman ilmiön ääreltä voi löytyä useita eri havaintoja?
Yhteenveto koko opetuksesta, käyttämistänne lähteistä ja materiaaleista. (Kamk, 2020.)
Kirjoitat oppimispäiväkirjaasi aina jokaisen teeman lopuksi ja tallennat ne itsellesi teemojen oppimispäiväkirjalle varattuun tekstikenttään sekä omalla Word-tiedostolle. Oppimispäiväkirjan tekstikentässä kirjoituksen minimipituus on 200 merkkiä. Kyseisiä oppimispäiväkirjan anteja tulet hyödyntämään liikunta-alan osaamisen ja palveluiden kehittämistehtävässä (tehtävä numero 5), jonka laadit koulutuksesi loppupuolella.
Kehität uuden tuotteen tai palvelun omaan työpaikkaasi tai kuvitteelliseen työympäristöön. Työssä tulee hyödyntää vähintään viittä eri lähdettä, jotka voivat olla aikaisemmilta opintokokonaisuuksilta hyödyllisiksi kokemiasi tai uusia valitsemiasi lähteitä. Alla lisää materiaalia työsi tueksi ja hyödynnettäväksi.
Lataa tehtävän raportointipohja itsellesi. Raportti on pdf-muotoinen, mutta voit muuttaa sen työstettäväksi word-tiedostoksi Export PDF-toiminnolla. Löydät raportointipohjasta myös yksityiskohtaisemmat ohjeet tehtävän tekemiseen. Liikunta-alan osaamisen ja palveluiden kehittämistehtävä palautetaan opintojen loppusuoralla Osaajana kehittyminen 2 –teeman palautuslaatikkoon. Voit liittää kehittämistehtäväsi loppuun myös oppimispäiväkirjasi tai palauttaa sen omana tiedostonaan.
Esimerkkilähteitä tehtävää varten:
Megatrendit, Sitra:(target="_blank")
Työpohja, megatrendit, Sitra:(target="_blank")
Palvelujen tuotteistamisen käsikirja, Aalto yliopiston julkaisusarja:(target="_blank")
Katsaus liikunta-alan trendeihin, Club Intel:(target="_blank")
Artikkeli pt-toiminnasta Suomessa, Liikuntatieteellinen seura:(target="_blank")
Luitko tekstit?
Hienoa, nyt voi siirtyä seuraavaan osioon: Tiedonhaku ja kriittisyys