JOHDANTO


TEEMAN TAVOITE

Opetuskokonaisuuden keskeisimpänä tavoitteena on, että opintojen jälkeen valmentajalla olisi näkemys työhyvinvoinnista sekä sen keskeisistä haasteista ja mahdollisuuksista. Tavoitteena on, että opintojakson suoritettua sinulla on kyky tuotteistaa, markkinoida, myydä, suunnitella ja toteuttaa vaikuttavia sekä tuloksekkaita työhyvinvointihankkeita.

TEEMAN SUORITTAMINEN

Työhyvinvoinnista tulosta -soveltavassa osassa kehität ja syvennät valmennusosaamistasi työhyvinvoinnin edistäjänä. Soveltava osuus on laajuudeltaan 2 op, mikä edellyttää 54 tuntia opiskelijan aktiivista työskentelyä. Osio on jaettu seitsemään osaan, joihin kuuluu teoriaa, käytännön esimerkkejä valmennustyösi tueksi sekä aihekohtaisia mikrotehtäviä ja lopputehtävä. Osa mikrotehtävistä on integroitu luentoihin, joten kuuntelethan ne huolellisesti. Mikrotehtävät ovat nimensä mukaisesti pieniä tehtäviä, joten voit hyödyntää esim. miellekarttoja tai muuta itsellesi sopivaa tapaa tehtävän aukikirjaamisessa. Mikrotehtävät palautetaan myös pdf-tiedostona. Huomioithan myös, että powerpointit sisältävät lähteitä, joihin kannattaa tutustua. Suosittelemme opiskelemaan materiaalit annetussa järjestyksessä.

TEEMAN TEHTÄVÄT

Palauta tehtävälaatikkoon osuuden kirjallinen tehtävä pdf-tiedostona

  • Mikrotehtävät pdf-dokumenttina sisältäen pohdinta- ja harjoitustehtävät (tehtävänannot luennoissa ja dioissa)
  • Tuotteistamistehtävä Huom. voit palauttaa mikrotehtävät ja tuotteistamistehtävän samassa dokumentissa
  • Osaajana kehittyminen tehtävä 5

Aineisto: T4U Esittely

Aineisto: T4U Esittely



1. TYÖHYVINVOINNIN HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET

Osion tavoitteena on pohtia työhyvinvointiin liittyviä haasteita, työkyvyttömyyden syitä, etätyön aiheuttamia uusia riskejä sekä työhyvinvointiin ja liikuntaan panostamisen mahdollisuuksia fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle hyvinvoinnille. Katso ensin alla oleva video ja sen jälkeen perehdy vielä powerpoint-oppimateriaaliin.


Aineisto: T4U Osa 1

Aineisto: T4U Osa 1



2. TYÖHYVINVOINTIPALVELUIDEN MYYNTI

Tässä osiossa käydään läpi työhyvinvointipalveluiden myyntiin liittyviä argumentteja (mitä myydään, kenelle myydään?) sekä hinnoittelun perusteita. Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-oppimateriaaliin.


Aineisto: T4U Osa 2

Aineisto: T4U Osa 2



3. TYÖHYVINVOINTILIIKUNTAPALVELUT

Tässä osiossa käydään läpi suosituimpia työhyvinvointiliikuntapalveluja, niiden vaikuttavuuden, kannattavuuden sekä toteutettavuuden näkökulmista. Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-oppimateriaaliin.


Aineisto: T4U Osa 3

Aineisto: T4U Osa 3



Osat 4-6: Työhyvinvointipalveluiden tuotteistaminen

Seuraavissa osioissa lähdetään tuotteistamaan sinun menestystuotettasi omien vahvuuksiesi pohjalta. Ota esille vihko ja kynä, sillä nyt edetään mikrotehtävien kautta kohti tämän osuuden huipennusta eli työhyvinvointipalvelutarjouksen tekemistä.

4. Työhyvinvointipalveluiden tuotteistaminen, omien vahvuuksien tunnistaminen

Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-oppimateriaaliin. Tee videolla määritellyt mikrotehtävät annettujen ohjeiden mukaan.


Aineisto: T4U Osa 4

Aineisto: T4U Osa 4

Mikrotehtävät osiossa 4:

Mikrotehtävä 1: Omien vahvuuksien tunnistaminen

  • Kirjaa ylös sinun/ yrityksenne supervoimat eli kilpailuedut, joiden varaan tähtituote kannattaa konseptoida?
  • Missä olette erityisen hyviä ja mikä saa sinut/ teidät innostumaan?
  • Mitä haluat opiskella ja oppia lisää?

Mikrotehtävä 2: Kuka on ihanneasiakkaasi?

  • Lähtökohtaisesti innostunut samoista asioista kanssasi
  • Arvostaa ja hyötyy osaamisestasi
  • ”Puhuu samaa kieltä” kanssasi
  • Sinulla on eväät hänen ongelmiensa ratkaisemiseen

Mikrotehtävä 3: Missä kohtaat asiakkaasi?

  • Mikä on se kanava/ ympäristö missä kohtaat asiakkaasi
  • Some -kanava (mikä/ mitkä?), fyysinen ympäristö (milä/ mitkä?)
  • Kuinka saavutat huomion?
  • Miten saat asiakkaan kiinnostumaan, ottamaan yhteyttä ja/ tai jättämään yhteystietonsa?

Mikrotehtävä 4: Minkä ongelman ratkaisemisessa/ tavoitteen saavuttamisessa voit auttaa asiakastasi?

  • Mikä on se aito ongelma, jonka ratkaisemisessa voit auttaa asiakastasi?
  • Missä tavoitteissa osaamisesi ja asiakkaan unelmat kohtaavat?

5. Työhyvinvointipalveluiden tuotteistaminen; yrityspalveluiden raamit

Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-oppimateriaaliin. Tee videolla määritellyt mikrotehtävät annettujen ohjeiden mukaan.


Aineisto: T4U Osa 5

Aineisto: T4U Osa 5

Mikrotehtävä 5:

Mikä on vastauksesi kysymykseen Miksi?

  • Ennen kun asiakastasi kiinnostaa mitä ja miten tarjoat, hän haluaa kuulla miksi teet mitä teet?
  • Mikä on tarina sinun palvelujesi takana?
  • Tarinallista osaamisesi/ palvelusi
  • Vetoa tunteisiin, älä pelkkiin faktoihin

6. Työhyvinvointipalveluiden tuotteistaminen; Erotu joukosta brändäämällä

Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-oppimateriaaliin. Tee videolla määritellyt mikrotehtävät annettujen ohjeiden mukaan.


Aineisto: T4U Osa 6

Aineisto: T4U Osa 6

Mikrotehtävä 6: Kuinka madallat ostoriskin tunnetta?

  • Mitä uskallat luvata madaltaaksesi ostoriskin tunnetta?
  • Rahat takaisin?
  • Tulostakuu?
  • Mikä?
  • Anna tömäkkä takuu, jonka takana uskallat seistä…

Mikrotehtävä 7: Millaisen nimen annat palvelullesi?

  • Keksi vielä kuvaava ja mieleenpainuva nimi palvelullesi?
  • Lyhyt ja ytimekäs painuu mieleen
  • Vekkuli saa olla, korni mielellään ei
  • Muista, ettei nimi "miestä pahenna", ellei mies nimeä…

7. Lopputehtävä ja luettavaa

Katso alla oleva video ja perehdy sen jälkeen powerpoint-materiaaliin. Tee videolla määritellyt tehtävät annettujen ohjeiden mukaan ja hyödynnä lähdemateriaalia.


Aineisto: T4U Osa 7

Aineisto: T4U Osa 7

OPPIMISPÄIVÄKIRJA

OPPIMISPÄIVÄKIRJA


Hienoa, nyt voit siirtyä kokonaisuuden viimeiseen osioon: Osaajana kehittyminen osa 2