Att träffa en kund

Turism

Hej och välkommen till kursens fjärde del!

I den här delen ska du få fortsätta din arbetsdag med att

  • repetera hälsningsfraser,
  • träna på hur du muntligt kommunicerar med en kund,
  • lära dig ny terminologi relaterad till produkter, tjänster och priser,
  • presentera egen expertis, produkter eller tjänster,
  • delta på ett Scrum-möte,
  • lyssna på ett avsnitt i podcasten.

Att träffa en kund eller en samarbetspartner

Du har en träff med en ny kund i dag. Målet med mötet är att berätta om dina tjänster och att ge en liten rundtur på din arbetsplats.

Sinulla on tänään asiakastapaaminen, jonka tavoitteena on kertoa palveluistasi ja esitellä työpaikkaasi.

Fraser

Fraser

Vilka fraser passar in på den vänstra bilden, när ni träffas? Och vilka fraser passar in på bilden till höger, när du tar avsked? Du kan dra texten till bilden.

Mitkä fraasit sopivat vasemmanpuoleiseen kuvaan, kun tapaatte? Mitkä kuvat taas sopivat oikeanpuoleiseen kuvaan, kun hyvästelette? Vedä teksti oikean kuvan luo.


Para ihop följande fraser

Para ihop följande fraser

Para ihop följande fraser.

Yhdistele fraasit sopiviksi pareiksi.


Kundträff

Kundträff

Hitta på text till dialogen! Formulera dem så att kundens svar passar in med din text!

Para ihop substantiven

Para ihop substantiven

Para ihop substantiven.

Yhdistä suomen- ja ruotsinkieliset substantiivit.

Para ihop verben

Para ihop verben

Para ihop verben.

Yhdistä suomen- ja ruotsinkieliset verbit.

Vinkki! Tämän osion yhteydessä kannattaa kerrata verbejä


Genomgång av tjänster och aktiviteter

Rita en bild eller mindmap över hotellets tjänster och presentera bilden muntligt (spela in en video) där du presenterar vad ert hotell kan erbjuda kunden, vad ni är inriktade på och varför kunden har gjort ett bra val med att välja er.

Piirrä kuva tai miellekartta hotellin palveluista ja aktiviteeteista, ja esittele kuva suullisesti (tallenna video). Esittele lyhyesti, mitä palveluita hotelli tarjoaa, mitä erikoisuuksia teillä on ja miksi asiakas on valinnut oikein valitessaan yöpymisen teillä.

Spela in en video

Spela in en video

En broschyr

Du har precis fått presentera ett evenemang. Din nästa uppgift kommer att handla om att ge information i skriftlig form, alltså att göra en enkel broschyr.

En broschyr

En broschyr

Din kund är väldigt intresserad av er och era tjänster. För att hen inte ska behöva gå till sitt rum tomhänt, ge henne en broschyr. Forma därför en försäljningsbroschyr på basis av exemplet.

Inkludera i din broschyr minst följande saker:

  • centrala tjänster
  • öppettider
  • pris
  • villkor

Ta ett skärmbild av den fyllda broschyren och lägg till filen här.

Asiakkaasi on erittäin kiinnostunut teidän palveluistanne. Jotta hänen ei tarvitse lähteä hotellihuoneeseen tyhjin käsin, anna hänelle esite mukaan. Muotoile asiakkaalle myyntiesite alla olevaan lomakkeeseen. Ota täyttämästäsi lomakkeesta kuva (kuvankaappaus) ja liitä se tähän.



Hur säger du på svenska?

Hur säger du på svenska?

När du nu (fiktivt) ger broschyren till kunden, säg till hen att hen kan bekanta sig med broschyren i lugn och ro. Lyft fram något i broschyren som du vill att kunden speciellt ska titta på. Kom också ihåg att tacka kunden för besöket och be hen kontakta dig vid eventuella frågor. Lämna in en video här så läraren kan lyssna på din svenska.

Kun (kuvitteellisesti) annat esitteen asiakkaalle, sano hänelle, että hän saa rauhassa tutustua esitteeseen, mutta nosta esille jokin kohta, jota haluat hänen erityisesti huomioivan. Muista myös kiittää asiakasta tapaamisesta ja pyydät aina olemaan suoraa sinuun yhteydessä. Palauta videotiedosto tänne.


Arctic Lakeland Igloos i 3D

Arctic Lakeland Igloos i 3D

Nu ska du få stiga in i en ilgoo, en 3D-galleri och göra uppgifter i anknytning till logi!

3D

Ge respons!

Ge respons!

Kom ihåg att lägga till ord till termbanken! Muista kerryttää termipankkia!



Fortsätt

Fortsätt

Fortsätt

Fortsätt

Sinun täytyy suorittaa Dagens agenda -osion tehtävävalinnat jatkaaksesi kurssia.