Lärarnas syn på framtiden

I den här delen ska du nu få läsa våra lärares syn på framtiden och olika utbildningsområden.

Seuraavaksi saat lukea muutaman opettajan näkemyksiä tulevaisuudesta ja opettamastaan alasta.

Lärarna berättar



Välj en text enligt ditt eget utbildningsprogram. Läs texten och gör en mindmap över texten (med papper och penna eller på din dator). När du har gjort din mindmap, får du sedan ett exempel på lärarens mindmap. Du behöver inte återlämna uppgiften.

Valitse omaa koulutusalaasi vastaava teksti. Lue teksti ja tee tekstin sisällöstä miellekartta (ihan kynällä ja paperilla tai tietokoneella). Tehtävän suorittamisen jälkeen saat esimerkin opettajan tekemästä miellekartasta. Tehtävää ei tarvitse palauttaa.

E-Sport

E-Sport

Elektronisk sport är en ny typ av underhållning

Människan har genom tiderna sökt nya sätt att underhålla sig på. Trivsel är ett av våra behov, något vi strävar efter då vi inte fyller våra grundläggande behov – att äta, dricka, sova samt nuförtiden att jobba på dagarna. En form av trivsel är olika typer av spel. Gemensamt ör olika spel är att man tävlar mot sig själv eller andra spelare, eller exempelvis mot en dator. Tjusningen i att spela spel tror man ligger delvis i människans olika drifter, i detta fall hur tävlingsinriktad man är.

Denna drift är inbyggd i oss människor, starkare för ena än för andra. Genom att tävla söker vi olika typer av upplevelser ja känsla av lyckanden. Tävlingssituationer är också i hög grad sociala situationer. Dessa ovannämnda är faktorer har möjliggjort även utvecklingen av och intresset för olika typer av sportgrenar, och därmed på sistone också att tävlingsspel i form av elektronisk sport, e-sport. I e-sport turneringar spelar ambitiösa spelare mot varandra på digitala arenor samtidigt som tusentals åskådare underhåller sig själva med att se på och leva sig in i spelsituationerna. Som bäst väcker e-sport fullständiga händelseförlopp som väcker starka känslor, både hos spelarna och åskådarna.

Olika streamingtjänster har möjliggjort live-sändningar på webben. Detta har i sin tur skapat ett helt nytt yrke – streamer, det vill säga en person som spelar och diskuterar med åskådarna online. De populäraste streamers är oftast riktigt duktiga spelare, kändisar eller underhållare.

E-sport är helt tydligt en grej för den yngre generationen. Tävlingsspelande och streaming förenar människor i och med att Internet i princip är en gränslös värld. Online-spel möjliggör det också för många rörelsehandikappade att delta i olika spel och andra aktiviteter som medlemmar i olika gemenskap.

När vi pratar om Internet så har den självklart även sina negativa sidor, så som dåligt uppförande och anonyma trakasserier. Kanske vi kan i framtiden ännu bättre lära våra barn om önskad netikett, alltså hur man beter sig bra även på Internet.

För de flesta är nog e-sport ännu en väldigt liten värld. Speciellt den äldre generationen ser endast den visuella delen – en blek pojke som spelar på datorn. Turneringar, organisationer, streaming, förbund och verksamhet för juniorer innehåller dock en enorm värld som ännu är osynlig för allmänheten och som ändå förenas av e-sport och Internet. Det är just den världen som även vi undervisar i – och lär oss att undervisa här vid KAMK. Trots allt så är vi ju ändå en av världens första yrkeshögskolor som erbjuder studier i elektronisk sport som affärsverksamhet.

För att komma in i branschen krävs det inte någon speciell utbildning, åtminstone inte ännu. Med en högskoleexamen får du ändå en massa grundkunskaper och vetande inom ämnet. Om du är motiverad och beredd att lära dig nytt, så finns det en hel del möjligheter för dig! Traditionellt har man uppskattat erfarenhet framom boklärd kunskap och därför uppmuntrar vi våra studerande till att aktivt delta i praktiska projekt under studietiden. Det är absolut till din fördel att branschen ännu är så ung. Även experterna inom elektronisk sport har startat från noll, så om du känner att e-sport är din grej, häng med och våga testa!

Jani Vattula

Företagsekonomi

Företagsekonomi


Lärarens syn på studier i företagsekonomi

I läraryrket motiveras jag mest av att skapa möjlighet för en bra inlärningsupplevelse. Jag strävar efter att bygga upp en så klar struktur som möjligt för kursen så att den ger rum för interaktion och att studerande kan förutse hur vi framskrider. Jag berättar alltid, vilket vårt gemensamma mål är och hur vi tillsammans uppnår målet. Jag ber även mina studerande att berätta om sina förväntningar. För mig är det viktigt att jag kan presentera ett tydligt material med exempel och kursuppgifter som motsvarar verkligheten. Uppställda mål presenteras tydligt. För mig personligen är det viktigt att vi har en trygg inlärningsmiljö för att säkerställa lärande. När man deltar aktivt i min undervisning, tillägnar man sig viktiga kunskaper och färdigheter för arbetslivet. på mina kurser är det välkommet att testa utan att vara rädd för misslyckanden, och att be om hjälp!

Att studera med mig innebär mycket arbete och deltagande. Varje kurs innehåller både arbete ensam och i grupp. Att studera omfattar alltid informationsbehandling, litteratursök och reflektion kring källornas reliabilitet samt värde i den kontexten som behandlas. Att kunna dela med sig av sin kunskap är också något vi tränar på. Under den tid som vi har haft studier i hybridform har vi tränat mycket på interaktion online. Samtalen har visat att det finns ett stort behov för interaktion och samtal.

Att få respons av studerande är också viktigt. En lyckad kurs beror på alla deltagare och på öppet samtal. Som lärare kan jag väl dra nytta av den tiden jag har varit i företagsvärlden i chefsposition: lyssna, kräva, styra och samtala. En bra lärare har mycket gemensamt med en bra ledare: ställer mål och strategi för hur mål uppnås, håller koll på tidtabell och bra arbetssätt, samtidigt som man lyssnar på respons och önskemål. En bra ledare styr sin grupp jämlikt och tydligt, uppmuntrar och tar emot respons. Vid behov diskuterar man också om spelregler och tillvägagångssätt så att alla kan binda sig till att följa vad man har kommit överens om. Enligt min mening är dessa centrala kunskaper att träna på för arbetslivet.

När jag undervisar i mitt ämne, är det viktigt att också få studerande att förstå samband. Du som studerande är kanske inte så intresserad av en chefsposition med fokus på företagsekonomi. Ändå är det till nytta exempelvis för en blivande företagare när hen söker finansiering eller för en expert när hen formulerar nya koncept att förstå redovisningens principer. Man kan lära sig otroligt mycket av att delta på en kurs i ledarskap trots att man inte har tänkt sig en ledarposition när man börjar arbetslivet. Bredare kunskaper är det man jobbar med hjälper en att förstå hurdana typer av kollegor man vill jobba med.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att du behöver ha följande kunskaper i arbetslivet: bra kommunikationsfärdigheter, samarbetsförmåga, kunna lösa problem och vara bra på kunskapshantering. Så länge man studerar kan man träna på dessa kunskaper i en trygg simulerad miljö. Mitt råd till dig i dina studier är: allt du gör, gör det väl! Det är inte ovanligt att arbetsgivare ringer oss lärare och ber om referenser gällande studerande.

Hanna Kemppainen

Marknadsföring

Marknadsföring

Tillbaka till framtiden är här och nu

Vad har en kultfilm från 1980-talet och modern innehållsmarknadsföring gemensamt? På rak arm kanske man inte kommer på någonting, förutom krav på en fördomsfri attityd, hopp ut i det okända och utnyttjande av teknologin på ett innovativt sätt.

Robotik, automatik, marknadsföring som styrs av algoritmer, kundupplevelser med utökad verklighet, formbar 4D-utskrivning, röststyrd sökmotor, självstyrda fordon och maskininlärning som förädlas till intelligenta handlingar. Listan på trender inom marknadsföring är oändlig, men syftet är detsamma – att skapa bättre och mer effektiva tjänster optimerat för kunden i rätt tid och form, i de kanaler som de använder.

Det här låter redan lite som en blandning av Transformers och science fiction-film, men i verkligheten används dessa redan i flera företag. Vad betyder det för en expert inom marknadsföring att vårt dagliga liv hjälps åt av en långt programmerad, intelligent algoritm i streamingtjänsternas rekommendationer eller att vi får en påminnelse från en övergiven köpkorg på en nätbutik?

Framtidens expert inom marknadföring bör kunna interagera i en kontext som är vaken dygnet runt, alla dagar om året. Kontexten stannar aldrig trots att arbetsdagen tar slut när vi släcker och går hem. En otröttlig chatbot orkar svara på upprepade frågor som kommer in till kundtjänsten, sociala medier spottar ut call-to-action-uppmuntran med jämna mellanrum runt om i världen. Kravet på att förstå teknologi är kristallklart, men en marknadsförare måste också ha mjukare kunskaper.

Att vi har levt en tid med Covid-19, har tiden skapat en hel del nya värden. I kommunikationen för olika varumärken pratar man nu om fyra C som nutidens pelare; gemenskap (Community), kontaktlös (Contacless), renlighet (Cleanliness) och medkänsla (Compassion). Planerare inom marknadskommunikation och nyckelpersoner inom försäljning är tvungna att lösa helt nya typer av problem tillsammans med affärsutvecklare. Försäljning via ett flertal olika kanaler samt skapande av olika känslor och upplevelser blir allt viktigare.

Det är helt klart att yrkeskunnandet i den här branschen utvidgas och blir mer komplext. Om vi lever mitt i en brytningstid inom planering och förverkligande, utmanar den därmed undervisningen av ämnet. Vi har som mål att bygga en inlärningsstig som ger en allmän bild av hörnstenarna inom marknadsföringsteknologin, utan att glömma verktygen inom service design och försäljning.

Vi kanske ska ställa utmaningen åt ett annat håll – hur bygger vi stigen så att varje studerande får möjligheten att hitta sin passion och kan bygga de första stegen i sin karriär? Vi tror starkt på att svaret ligger i undersökande och inspirerande undervisning var man förstår grunderna och bakgrunderna, men där man också uppmuntrar till försök, leta och lära känna nya saker och att testa dessa i det verkliga livet.

Trots att maskininlärning och olika teknologier bryter den traditionella synen på olika marknadsföringsmodeller, kan man inte fixa de mänskliga kunskaperna: empati, kreativitet och humanitet med bitar. Någon vacker dag kan det vara möjligt att bygga om en DeLorean-bil till en tidsmaskin och gå tillbaka till framtiden, men till dess måste vi bygga framtiden här och nu.

Elina Jääskeläinen

Idrott

Idrott


Synvinklar på idrott som bransch

Idrott som bransch utvecklas hela tiden. Traditionella grenar har en betydande roll, men även nya grenar föds och väcker intresse. Exstreme sport och exotiska grenar får allt mer åskådarnas uppmärksamhet. Vi har ändå sett att även de traditionella grenarna så som löpning och skidåkning har ökat sitt intresse i Finland.

När man jobbar inom idrott får man ofta coacha eller på någon nivå vara i kontakt med människor. Människor som är högt motiverade att prestera sitt bästa och som ser betydelsen i verksamheten. Motivationen bakom att röra på sig ligger i njutning, välmående, hälsa, kompetens, lyckande, glädje, sociala relationer och att utmana sig själv. Människor har märk de positiva känslorna i kroppen, men även i tankarna där självbilden om en själv och om idrott formas.

Vardagsmotion är en av de största motionsformerna i Finland och tack vare detta har vi väl underhållna gång- och cykelbanor så att det är tryggt att motionera. Till vardagsmotion räknas hemsysslor, skotta snö, promenader, ta trapporna i stället för hissen, stretchning och lek med familj och vänner. Mängden vardagsmotion har minskat i det finländska samhället och betydelsen för hälsan har sjunkit. Man skulle gott kunna räkna att vardagsmotionen beräknades vara ca hälften av den totala motionsmängden.

Teknologin erbjuder människan en rad olika möjligheter att följa sin egen motionering på basis av uppställda mål och nivåer. Det finns pulsklockor, Oura-ringar, olika appar och motion som kan utföras på distans. Även olika typer av spel såsom i-Wall är ett enstaka exempel på barn och ungdomars populära motioneringssätt. Även virtuell verklighet, alltså VR-glasögon, är en ny typ av möjlighet för att motionera.

Det viktigaste med att idrotta är att fundera på de egna målen och fundera på vilken betydelse den har i ens liv. Betydelsefullhet, njutning och val av gren är de viktigaste aspekterna för att hitta rätt motionsform. Den egna stilen är alltid den bästa för just den individen och om man vill jämföra är det viktigaste att jämföra med sig själv och med varifrån man började.

När du väl har börjat, har du redan vunnit! Du har en stor potential inom dig, större än du själv tror eller förstår.

Med motionsfyllda hälsningar,

Niko Kuusela, lektor inom idrott

Turism

Turism

År 2020 och 2021 har varit väldigt exceptionella inom turismen. Världen stannade och det gjorde också turismen. I våra tankar kanske världen kanske blev mindre när den globala utmaningen blev så stor. Både u-länder och välfärdsstater drabbades hårt. Väldren blev mindre men samtidigt växte murar mellan olika länders gränser höga.

När situationen väl normaliseras tack vare vaccinationer, hur tror vi nu att världen då ser ut? Turismen växte starkt innan pandemin, men nu måste man söka ny uppgång igen och kanske både på nya sätt och från nya marknader.

Inrikesresor har blivit populärare nu, vi har en aktivare inrikes turism än vi någonsin har haft. Den otroligt vackra naturen har hittat sig till alla finländares hjärtan, slalomorterna har fått nya utför entusiaster och sommarstugorna går åt. Distansarbetet har fått många stadsbor att söka sig till Kajanaland och Lappland för lugn och ro. Man kan även se sin hemstad med nya ögon, exempelvis med en övernattning på hotell eller via turistpromenader. När pandemin väl är över kommer det att vara händelsefullt inom turismen. Men hur kommer det att se ut? Kommer vi att fortsätta med inrikesresor eller är det utlandsresorna som kommer att locka mest? Kommer paketresorna att vara populära tack vare bättre avbokningsvillkor. Kommer vi att resa mer ansvarsfullt? Kommer vi att vara försiktigare med våra planer? Kommer resor att bokas med kortare varsel? Vem vet.

Det vi vet med säkerhet är att säkerhet kommer att vara en stor fråga kring turismen. I Finland ligger vi bra till i den frågan jämfört med andra länder. Finland har ju trots allt klarat sig blad de bästa även under pandemitiden. Här finns det också utrymme utan rusning och trängsel.

Det vi också vet med säkerthet är att vi kommer även i framtiden att behöva experter inom turism. Experten måste vara förberedd på snabba förändringar och lösningar. Situationer kan ändras snabbt. Mitt personliga exempel: det var den 12 mars 2020. Studerande inom turism vid yrkeshögskolan i Kajana var på väg till Gastro-mässan och några andra besöksmål i Helsingfors. Vid det läget hade vi hört en del om Covid-19 och det fanns även en viss oro i luften. På eftermiddagen fick vi ett meddelande som vände upp och ner på hela vår resa. Lärarens telefon ringde. Gastro-mässan skulle stängas klockan 16:00 och öppnas inte alls nästa dag. Muséumbesöket blev inställt. Finlandia-huset var öppet men allt var tomt, och så vidare. Alla våra inbokade besök blev inställda. Det vi fick njuta av var den vackra miljön vid Sveaborg, ölmuséet i Helsingfors, Oodi stadsbiblioteket och några andra var ännu öppna. Studerande fick söka sig fram på egen hand enligt de besöksmål som intresserade dem. Jag minns väl restaurangbesöket med kollegorna på kvällen. Det blev det sista på en väldigt lång tid.

Jag är helt säker på att resan blev oförglömlig även för våra studerande. Resan är ett bra exempel på hur branschen lever i oförutsägbarhet och överlevnad i alla situationer!

Om du studerar turism, var ser du dig själv när du tar examen? Är dina mål in- eller utrikes? Hurdan är turismen i framtiden?

Anne Määttä

Mindmapin mallivastaukset

Mindmapin mallivastaukset



#Sökord

Med hjälp av #sökorden kan du lättare hitta material i sökmaskiner. Visste du att du kan läsa korta svenska nyheter på klarspråk? Klicka in på LL-Bladet och följ nyheterna varje vacka!

Sökord: LL-Bladet

Sökord-kohdissa annetaan hakusanoja, joita käyttämällä voit etsiä lisätietoa hakukoneista. Tiesitkö, että voit seurata ruotsikielisiä uutisia selkokielellä, sivustolla LL-Bladet.

Seuraa ja lue uutisia viikoittain!

Hakusana: LL-Bladet



Ge respons!

Ge respons!



En viktig del av kursen är att samla på egna termer. Alla ord som du tycker hänger ihop med din bransch och studier, skriv dem i termbanken!

Kom ihåg att lägga till ord till termbanken! Muista kerryttää termipankkia!



Grattis, du har nu gjort färdigt del 1 God morgon!

Fortsätt