Det är jätteviktigt att vi inom arbetslivet kan skilja mellan olika typer av kommunikation. Nu ska du få träna på snabbmeddelande.
Työelämässä yksi tärkeä taito hallita on erilaiset vuorovaikutusmuodot. Nyt saat harjoitella pikaviestintää WhatsAppin muodossa.
WhatsApp Business är en gratis kommunikationsplatform som lanserades år 2018. WhatsApp möjliggör realtidskommunikation och den innehåller såväl text-, ljud- och videomeddelanden. Du behöver inte ha några förhandskunskaper alls för att använda WhatsApp som konsument. Men visste du att det även finns en WhatsApp Business applikation, speciellt riktad till företag. Tills vidare har även business-versionen varit gratis.
Det enda krepiga är att det rekommenderas att du installerar business-versionen via ditt jobbnummer och nu kan det ju vara så att man i dagens läge ofta jobbar via sitt privata nummer.
Vad är det som är så fiffigt med business-versionen då? Jo, du når dina kunder snabbare och mer effektivt och du kan på förhand installera snabba svar när du är borta, när kunden tar kontakt för första gången och när du inte kan nås pga. exempelvis ett möte. Nu pratar vi alltså om automatisering, vilket underlättar ditt jobb.
Finns det några svagheter med WhatsApp Business appen? Jo, det är klart. Eftersom svaren är automatiserade, är de inte speciellt personliga och kunden kan bli irriterad när hen inte får svar direkt på just den frågan som ställs. Något annat som kanske kan störa är det att med en applikation som du har tillgängligt hela tiden, betyder att du förväntas vara anträffbar nästan hela tiden. Det är lätt för kunden att skicka iväg ett meddelande på kvällen eller under helgen, men då vill ju inte du jobba.
En stor fördel är att WhasApp har en funktion som heter Etikett. En etikett betyder att du kan kategorisera och märka dina kunder och kundgrupper. På så sätt kan du bättre skräddarsy dina svar, för du interagerar nog inte på samma sätt med en ung jämfört med en äldre kund, en bekant jämfört med en ny professionell kontakt. WhasApp ger även en riktigt bra statistik över skickade och mottagna meddelanden – absolut en fördel!
Oavsett vilken bransch du jobbar inom och vilken din arbetsuppgift är, kommer du säkert i kontakt med olika typer av realtidskommunikation och således appar.
När du skriver ett snabbmeddelande till en svensk, kom ihåg:
Var artig och mjuk i ditt sätt att kommunicera.
Hälsa alltid, och småprata gärna.
Visste du att enligt senaste forskning ska man bara dua.
Förkortningar i snabbmeddelanden kommer ofta från engelskan.
Emoji används även i jobbets snabbkommunikation, men kräver att du har en etablerad kontakt.
Svenskar använder också avslutningsfraser rikligare än finländare.
i förrgår - Måndag
i tisdags - Tisdag
i dag - Onsdag
på torsdag - Torsdag
i övermorgon - Fredag
Lauantai - Lördag
Sunnuntai - Söndag
-
i fjol - December
i vintras - Januari
ett kvartal - Februari
i dag - Mars
nästa månad - April
om två månader - Maj
Kesäkuu - Juni
Lyssna på ljudfilen! Skriv in de datum som du hör.
Datum kan uttalas på två sätt, välj gärna formen den sjätte augusti…
Så skriver du: 8.6.
Päivänmäärän ääntämisasu on "den sjätte augusti". Kirjoita vastauskenttään päivämäärä numeroin, esimerkiksi 6.8.
Kuuntele äänitiedosto! Kirjoita äänitiedostolla esiintyvät päivämäärät.
Lyssna på ljudfilen! Skriv in de klockslag som du hör, t.ex. 11.30 (halv tolv). Du kan skriva in morgon- eller kvällstid, båda accepteras.
Klicka på F-ikonen till höger och se på ” Siffror, datum, klocktider”.
Kuuntele äänitiedosto! Kirjoita äänitiedostolla esiintyvät kellonajat. Esim. 11.30. Voit kirjoittaa joko aamu-tai ilta-ajan, molemmat versiot hyväksytään.
Klikkaa oikean reunan F-kuvaketta ja katso kohta ”Siffror, datum, klocktider”.
Svara muntligt på frågorna med hjälp av inspelningen nedan. Hitta på fiktiva svar exempelvis om när tåget går. Försök att svara med hela meningar.
Vastaa suullisesti äänitiedostolla kuuluviin kysymyksiin. Käytä alla olevaa tallenninta. Keksi fiktiiviset vastaukset, esimerkiksi junan lähtöaikaan liittyen. Yritä vastata kokonaisin lausein.
Svara på frågorna. / Vastaa kysymyksiin ruotsiksi.
Du har precis kommit till din arbetsplats och öppnar inkommande meddelanden på din telefon. En kund eller samarbetspartner har skickat nedanstående meddelande. Din uppgift är att svara på svenska på ett korrekt sätt. För att du ska få veta, vilket det korrekta sättet är, använd dig av de resurser som finns tillgängligt här på sidan!
Olet juuri tullut töihin ja avaat puhelimeesi tulleet viestit. Asiakas tai yhteistyökumppani on lähettänyt sinulle alla olevan lyhyen viestin. Tehtäväsi on vastata tähän viestiin ruotsiksi sopivalla tavalla. Tältä sivulta löydät tietoa ja kielellisiä resursseja, joilla voit tuon sopivan viestin muotoilla.
Kom ihåg att lägga till ord till termbanken! Muista kerryttää termipankkia!