Konsten att pitcha

Utgå ifrån att ingen är intresserad. Utgå ifrån att ingen bryr sig. Utgå ifrån att ingen vill lyssna. Hitta sedan på ett sätt hur du får åhörare att bli intresserade av vad du har att säga - och bry sig!

av Slidor

Att pitcha handlar om att övertyga

I den här delen av kursen ska du få träna på att bygga upp en egen pitch. Du får själv välja om det är en produkt eller en tjänst. Var gärna påhittig! Märk dock att kursen undervisar inte direkt om pitch i sig, så att du känner till vad en pitch är hjälper dig mycket. Materialet består av olika deluppgifter. När du har gjort alla delar, kan du sedan sammanställa dem till en pitch i form av att filma dig själv (eller alternativt att göra en AdobeSpark-video).

Kom ihåg att reservera tillräckligt med tid för den här delen. Uppgifterna kräver en hel del tänkande och planering.

Tässä osiossa saat harjoitella eri osatehtävien kautta pitchausta. Saat vapaasti valita, pitchaatko tuotetta vai palvelua. Tässä saa olla kekseliäs! Huomioithan, että ruotsin kurssilla emme opiskele pitchauksen taustoja ja sisältöä laajasti, joten aiempi osaaminen muilta kursseilta auttaa sinua tässä.

Materiaali koostuu erilaisista osatehtävistä. Kun olet tehnyt kaikki tehtävät, pystyt kokoamaan itsellesi pitchin, jonka sitten esität ruotsiksi videomuotoisena tehtävänä (tai vaihtoehtoisesti AdobeSpark-videon muodossa).

Muistathan varata riittävästi aikaa tähän tehtävään. Tehtävät vaativat jonkin verran pohdintaa ja suunnittelua.

Olika typer av pitch


En mening
10 sek


Hisstal
1-2 min


Pitch
3-7 min


Presentation
+10 min

Titta på videor om pitch!

Gå in på en sökmotor (exempelvis Google) och använd följande sökord:

  • Sökordet pitch ger följande resultat på sökmotorer (08/2021):
  • Alla: cirka 708 000 000 resultat (0,57 sekunder)
  • Videor: cirka 215 000 000 resultat (0,34 sekunder)
  • Sökordet: pitcha sig själv ger ca 32 400 resultat (0,30 sekunder).

Titta på tre olika videor om pitch, varav minst en ska vara på svenska. Gör anteckningar och ta vara på tipsen som talaren ger!

Allmänna råd

Beroende på vad ditt syfte är och i vilken situation du presenterar din pitch, måste du anpassa innehållet och det du säger. En pitch kan alltså vara allt från en mening lång kort och koncis, väl genomtänkt innehåll vid mingel eller tillställning där du måste vara snabb. Det mest välkända typen av pitch är säkert hisstal där du ska väcka intresse och övertala lyssnaren till din sida på bara en till två minuter. Dessa förutnämnda kräver egentligen inget material att dela ut, ja – kanske – ett visitkort?

Ett pitch på tre till sju minuter, eller ett längre på över tio minuter är till för situationer då du har ett syfte att skaffa kontakter, få finansiering, hitta samarbetspartner eller rent av sälja din produkt eller tjänst. Just nu finns det några canvas och mallar fritt för bruk för att bygga upp en pitch. Element som du ser i detta material, samt struktur är uppbyggt på Peetch modell. Ladda den gärna till din egen dator för framtida bruk!

  1. För att en pitch ska lyckas, måste du fånga lyssnares uppmärksamhet och börja med effekt. En jättebra resurs för att verkligen se hur en lyckad början är, hittar du genom att titta på Draknästet (fi. Leijonan luola, en. Shark tank)!

*** Idén med Draknästet är att visa upp en verksamhetsidé för potentiella investerare. I programmet pitchar deltagarna sin idé och berättar hur stort kapital de är ute efter. Därefter tar drakarna ställning till om de har kunskap och kapital samt vilja att vara med. Dessa drakar investerar alltså sina egna pengar på riktigt. Visste du att den ursprungliga versionen är påhittad i Japan!

  1. För det andra ska du tänka som en storyteller; dina åhörare har ett behov, ett problem eller du väcker ett behov – och det du gör i din pitch är att du erbjuder en lösning. Konsten ligger i att väcka känslor. Kalla fakta räcker inte!

  2. KISS (en. Keep it simple, stupid) är ett begrepp som står för den centrala idén med pitch – konsten att vara tillräckligt enkel (och kortfattad), ståltrådstänkande!

  3. På förhand måste du ha klart för dig vem din målgrupp är och hur du vill att de ska reagera. Planera detta noggrant och avsluta alltid med uppmaning till handling (en. Call-to-action).

  4. Var dig själv och våga stå ut! Att ha med sig något unikt får åhörare att komma ihåg dig!

Börja här!

Poängen med din produkt, din tjänst eller ditt projekt i några ord. Keskeistä juuri sinun tuotteessasi, palvelussasi tai projektissasi muutamalla sanalla.

Förklara med 2-3 meningar så att åhörare helt klart förstår vilket värde du erbjuder!

Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.

Esittele 2-3 lauseella niin, että kuulija varmasti ymmärtää tarjoamasi arvon! Vastaus tallentuu itseäsi varten, joten voit palata tarkastelemaan sitä tehdessäsi videotehtävää.

Vastaus tallentuu itseäsi varten, joten voit palata tarkastelemaan sitä tehdessäsi videotehtävää.

Svara på följande frågor!

Vilket problem ska du lösa?

Dagens lösningar - vad finns redan?

Varför fungerar de inte?


Argument 1


Argument 2


Argument 3


Din lösning

Hitta på en rubrik till din pitch!


Vilka är de unika egenskaperna och fördelarna med just din produkt eller tjänst?


1


2


3

Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.


Vilka värden pratar vi om?

I dagens försäljningsarbete handlar det väldigt mycket om att skapa värde för kunden. Vilka värden erbjuder din lösning?

Förändring

Förbättring

En lösning

En viktig del i en pitch är att fundera på olika kunder som man vill fokusera på, det vill säga kundprofiler. Det är lätt att tänka att vi säljer allt till alla, men det är inte något speciellt effektivt sätt. För att kunna skapa värde, måste du veta vem du ska skapa värde för. Olika typiska aspekter att fundera över är exempelvis

  • kön,
  • ålder,
  • levnadsvanor,
  • yrkesgrupper eller
  • socioekonomisk status
  • livsvärden, o s v.

Du kan gärna hitta på ett par olika kundprofiler för att kunna fokusera pitchandet av din produkt eller tjänst.

Kundprofiler

En viktig del i en pitch är att fundera på olika kunder som man vill fokusera på, det vill säda kundprofiler. Det är lätt att tänka att vi säljer allt till alla, men det är inte något speciellt effektivt sätt. För att kunna skapa värde, måste du veta vem du ska skapa värde för.

Olika typiska aspekter att fundera över är exempelvis

  • kön,
  • ålder,
  • levnadsvanor,
  • yrkesgrupper eller
  • socioekonomisk status
  • livsvärden, o s v. Du kan gärna hitta på ett par olika kundprofiler för att kunna fokusera pitchandet av din produkt eller tjänst.


Vem? Vilken ålder?


Vem? Vilken ålder?

Konkurrenter?


Fundera på vem eller vilka företag är dina konkurrenter. Hur är ni likadana, hur skiljer ni er från varandra? Vad väljer du till x- och y-axeln för jämförelsen? Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.


I den här tablån kan du samla olika saker som hjälper dig att jämföra egenskaper på din produkt eller tj��nst med andras. Dessa egenskaper kan vara pris (exklusive och inklusive moms), leveranstid, köpevillkor o s v.

Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.


Din uppgift

I den här delen ska du djupgående få träna på att pitcha en produkt eller tjänst. Använd hela materialet noggrant. Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.

Tässä tehtävässä saat perusteellisemmin harjoitella tuotteen tai palvelun pitchausta. Käytäthän koko materiaalia hyväksesi. Vastaus tallentuu itseäsi varten, joten voit palata tarkastelemaan sitä tehdessäsi videotehtävää.



Din uppgift är att planera en ca 5 minuter lång pitch till din kund eller samarbetspartner.

I detta avsnitt hittar du material som hjälper dig att bygga upp din presentation.

Fyll i varje sida steg för steg så att delarna tillsammans formar en helhet. Presentera sedan helheten muntligt i form av en video.

Lämna in din presentationsvideo här. Din lärare ger respons på din pitch.

Dina svar sparas för din egen användning så att du kan återkomma till de olika delarna när du gör din videopresentation.

Tehtävänäsi on suunnitella ja esittää noin 5 minuutin pitchaus asiakkaalle tai yhteistyökumppanille. Käytä hyödyksesi tässä osiossa olevaa materiaalia pitchauksen tekemiseen. Täytä jokainen sivu askel askeleelta niin, että sivut muodostavat yhdessä pitchauksen kokonaisuuden. Esittele sen jälkeen kokonaisuutesi suullisesti videon muodossa. Palauta videosi opettajalle tässä. Opettajasi antaa palautetta tuotokseesi. Vastaus tallentuu itseäsi varten, joten voit palata tarkastelemaan sitä tehdessäsi videotehtävää. Vastaus tallentuu itseäsi varten, joten voit palata tarkastelemaan sitä tehdessäsi videotehtävää.


Ge respons!

Ge respons!




Fortsätt

Fortsätt

Fortsätt

Fortsätt

Sinun täytyy suorittaa Dagens agenda -osion tehtävävalinnat jatkaaksesi kurssia.


Denna uppgift har modifierats ur den ursprungliga versionen av Slidor.

Tämä tehtävä on muokattu tätä kurssia varten Slidorin alkuperäistehtävästä.