Turistin roolit, asenteet ja muotokuva

Tutustu huolellisesti Matkailun perusteet -oppikirjan kappaleeseen Matkustaja – Matkailija ja turisti (s. 24–28). Hyödynnä myös alla olevaa luentomateriaalia.

Turistin roolit

Cohenin matkailijatypologia (1972)

  • Cohenin matkailijatypologia, eli -luokittelu, perustuu Ervin Goffmanin vuonna 1959 julkaistuun tutkimukseen ihmisen roolikäyttäytymisestä.
  • Matkailijatypologian mukaan rooleihin vaikuttavat matkailijan
    • uteliaisuus
    • uusien elämysten tarve
    • kotoisuus
    • turvallisuuden tarve.

Eric Cohenin matkailijatypologia: Matkailijoiden luokittelu ja roolit.

Turistin muotokuva

Kasvottomasta massasta matkailijasegmenteiksi

  • Matkailijat – yhdenmukainen joukko vailla yksilöpiirteitä?
  • Matkailijat jakautuvat toisistaan poikkeaviin tyyppeihin ja ryhmiin.
    • Ryhmien ja niiden piirteiden tunnistaminen on tärkeää esimerkiksi matkailumarkkinoinnissa.
  • Matkailijat luokitellaan segmentteihin.
  • Matkailijoita luokitellaan kahdella tavalla:
    • selkeästi mitattavien tai määritettävien ominaisuuksien perusteella (ns. kovat muuttujat)
    • psykologisten ominaisuuksien perusteella (mm. yksilölliset tarpeet ja motivaatiotekijät).

Selkeästi mitattavat tekijät, kovat muuttujat

  1. Maantieteelliset taustatekijät:
    • ulkomaalaiset ja suomalaiset
    • ulkomaalaiset kansallisuuksittain
    • kaupunkilaiset ja haja-asutusalueiden asukkaat
    • pääkaupunkiseudulla asuvat ja muut
    • jne.
  2. Demografiset taustatekijät:
    • ikä, sukupuoli, rotu, kieli, siviilisääty, uskonto (kaksi viimeistä luetaan joskus sosioekonomisiksi tekijöiksi).
  3. Sosioekonomiset taustatekijät:
    • koulutus, asema ammatissa, tulot, palkallinen vapaa-aika, omistukset (esim. loma-asunnot, autot, matkailuvaunut).
  4. Harrasteet:
    • kulttuuriharrasteet (esim. museot, musiikkijuhlat)
    • luontoaktiviteetit (esim. laskettelu, urheilukalastus, golf)
  • Kulttuuri- ja luontoharrasteet voidaan osallistujan roolin perusteella jakaa aktiiviseen ja passiiviseen toimintaan.

Luokitteluista huolimatta kaikki matkailijat ovat yksilöitä.

Matkailijan tarpeet ja motivaatio

  • Matkailijatyyppien ymmärtäminen edellyttää perehtymistä sosiologisiin ja psykologisiin tekijöihin eli niin kutsuttuihin pehmeisiin indikaattoreihin.
  • Tutkimusten taustalla ovat matkailijoiden motivaatio ja tarpeet.
    • Motivaatio on päämäärään suuntautuvaa eli tavoitteellista käyttäytymist�� ohjaavien vaikuttimien kokonaisuus.
    • Tarve on sisäinen voima, jonka ihminen kokee
      • haluna epätyydyttävän tilanteen korjaamiseen
      • elämyksellisesti jonkin puutteena
      • toimintaa ohjaavana tekijänä.
  • Tutkimusten mukaan motivaatio on keskeinen kysyntärakenteita selittävä tekijä, jota voidaan luoda matkailutuotteilla.
  • Matkailututkimuksen mukaan
    • matkailumotivaatio ja siten matkailukäyttäytyminen syntyvät ihmisen tarpeista.
    • motivaatio perustuu sosiologisiin ja psykologisiin normeihin ja asenteisiin, kulttuuriin sekä havaintoihin ja ilmenee yksilöllisesti.
    • määränpää ja matkakohteen imago vaikuttavat motivaatioon ja matkatyypin valintaan.

Maslowin tarvehierarkia (1943)

  • Maslowin tarvehierarkiaa on käytetty lähtökohtana matkailumotivaatiota tutkittaessa.
  • Tarvehierarkian mukaan ihminen kykenee nousemaan fyysiseltä, materiaaliselta tasolta kohti henkistä tasoa, kun elämän jokapäiväiset välttämättömät tarpeet on täytetty.
  • Maslowin tarvehierarkiaa on kritisoitu epämielekkyyden ja empiirisen todistettavuuden haasteiden vuoksi.

TARVE MOTIIVI MATKAN TARKOITUS

Fysiologinen Lepo Pako jokapäiväisestä ympäristöstä
Virkistäytyminen
Jännittyneisyyden vähentäminen
Auringon etsintä
Fyysinen toiminta
Henkinen lepo

Turvallisuus Rauha Terveys
Virkistäytyminen

Yhteenkuuluvuus Rakkaus Perheen yhtenäisyys
Sukulaisuussiteiden vahvistus
Toveruus, seura
Sosiaalinen kanssakäyminen
Juuret

Arvonanto Saavutukset
Status
Itsekunnioitus
Näyttämisen halu
Maine
Sosiaalinen tunnustus
Henkilökohtainen kehitys

Itsensä toteuttaminen Oman luonteen toteuttaminen
Tiedot
Kauneuden arvostus
Itsensä tutkiskelu ja arviointi
Itsensä löytäminen
Omien toivomusten tyydyttäminen
Kulttuuri
Koulutus
Vaellushalu
Kiinnostus vieraisiin maihin
Ympäristö

Matkailijoilla on erilaisia tarpeita, motivaatiotekijöitä ja tarkoituksia.

McIntoshin ja Goeldnerin motivaatioluokittelu

  • Matkailijoiden motivaatiotekijät voidaan McIntoshin ja Goeldnerin (1988) mallin mukaan jaotella neljään ryhmään:
    • fyysiset tekijät (esim. henkinen ja ruumiillinen virkistys, terveys, urheilu ja huvittelu)
    • kulttuuritekijät (esim. halu nähdä kulttuuria, alkuperäiskansoja ja niiden elämää)
    • ihmisten väliset tekijät (esim. halu tavata muita ihmisiä ja tuttavia, paeta arkisia rutiineja)
    • status- ja arvostustekijät (esim. halu syventää harrastuksia, tietoa ja taitoja).
  • Malli on jalostettu Maslowin tarvehierarkiasta poistamalla siitä päällekkäisyyksiä ja yksinkertaistamalla sitä matkailututkimusta varten.

Henkinen virkistyminen motivoi monet matkalle.

Matkailijoiden psykografinen luokittelu

  • Matkailijat voidaan jaotella Stanley Plogin mallin (1974) mukaisesti kahteen ryhmään, psykosentrikoihin ja allosentrikoihin.
  • Psykosentrikko
    • suosii tuttuja kohteita
    • pitää tavanomaisesta ajanvietteestä loman aikana
    • suosii huvikeskuksia, joissa on runsaasti organisoitua ajanvietettä
    • on passiivinen
    • pitää kaupallisista turistikeskuksista ja matkamuistomyymälöistä
    • vieroksuu outoa kulttuuria ja välttää kosketusta siihen
    • noudattaa järjestettyä ohjelmaa ja ostaa yleensä koko matkapaketin
    • pitää tärkeänä matkustusturvallisuutta.
  • Allosentrikko
    • suosii koskemattomia seutuja
    • nauttii uusista kokemuksista
    • ei ole kiinnostunut kuluneista massaturismikeskuksista
    • on aktiivinen
    • nauttii tutustumisesta vieraaseen kulttuuriin sekä paikalliseen väestöön ja sen tapoihin
    • tarvitsee vain välttämättömät palvelut
    • haluaa toimia itsenäisesti vailla holhousta.
  • Plogin luokittelulla on myös maantieteellinen ulottuvuus:
    • Allosentrikot hakeutuivat uusille alueille ja kaikkoavat, kun niistä tulee tuttuja ja turvallisia.
    • Psykosentrikot hakeutuvat kotimaan kohteisiin ja lähialueille.
  • Plog havaitsi myös, että
    • psykosentrikoissa on enemmän alemman, allosentrikoissa ylemmän tuloluokan edustajia.
    • matalammin koulutetut ovat psykosentrikoita, korkeammin koulutetut taas allosentrikoita.

Tehtävä 6. Matkailijatypologiat (7p)

Tehtävä 6. Matkailijatypologiat (7p)

Tehtävä 7. Millainen turistin rooli sinulla oli viime lomamatkallasi? (4p)

Tehtävä 7. Millainen turistin rooli sinulla oli viime lomamatkallasi? (4p)

Kuvaile itseäsi matkailijana Eric Cohenin matkailijatypologian teorian avulla. Kirjoita aiheesta tiivis teksti, jonka pituus on noin puoli A4-sivua (kirjoitettu Wordilla, fontti Calibri, fonttikoko 12, riviväli 1,5).

Tehtävä 8. Maslowin tarvehierarkia ja matkailu (4p)

Tehtävä 8. Maslowin tarvehierarkia ja matkailu (4p)

Muistele viime lomamatkaasi ja tutustu Maslowin tarvehierarkiaan. Mieti mikä tai mitkä olivat keskeiset motiivit, tarpeet ja tarkoitukset matkallasi. Kirjoita tiivis teksti, jossa tuot esille pohdintojasi.