Verkkokirjoittaminen

Kun luemme verkossa olevaa tekstiä, lukemistapa poikkeaa painetun tekstin lukemisesta. Verkkolukeminen on usein nopeaa tekstin silmäilyä, jossa korostuvat otsikot, kuvat ja niiden tekstit sekä erilaiset linkit ja luetelmat. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun kirjoitat tekstiä verkkoon. Esimerkiksi seuraavat ohjeet kannattaa muistaa:

  • Jäsennä tekstiä esimerkiksi listoilla ja luetelmilla.
  • Käytä jäsentämiseen myös alaotsikoita.
  • Tekstin lihavointi auttaa hahmottamaan pääasiat. Muunlaiset korostukset eivät ole verkkoteksteissä yhtä käyttökelpoisia: alleviivaus voidaan sekoittaa linkkeihin, kursivointi on vaikea lukihäiriöisille, värikorostukset tekevät tekstistä levottoman näköisen ja isot kirjaimet tarkoittavat huutamista.
  • Käytä havainnollistamiseen tekstin lisäksi kuvia, kuvioita ja taulukoita.
  • Kirjoita lyhyitä tekstikappaleita. Pääsääntö on, että yksi asia/kappale. Sopivan mittainen kappale verkkotekstissä on n. 2–4 virkkeen mittainen.

Kirjoita tärkein asia alkuun, heti sivun ylälaitaan. Tärkein asia kerrotaan ensin tiiviisti. Sen jälkeen voit esitellä asian taustoja.

Verkkokirjoittamisessa otsikoiden merkitys korostuu. Niiden tulee olla informatiivisia mutta lyhyitä ja kertoa tekstin tai tekstikappaleen sisällöstä oleellisin. Hyvä keino muotoilla otsikko on tiivistää tekstin tai kappaleen asiasisältö yhteen lauseeseen ja tiivistää se vielä otsikoksi.

Myös tekstin tiiviys ja selkeys on tärkeää verkkokirjoittamisessa. Tämä tarkoittaa lyhyitä lauseita ja esimerkiksi verbien aktiivimuotojen käyttämistä passiivin sijaan. Älä myöskään käytä lauseenvastikkeita, vaan korvaa ne päälause-sivulause-rakenteilla. Pyri mahdollisimman konkreettiseen kieleen.

Verkossa hyödynnetään paljon linkkejä. Huomaa linkkejä tehdessäsi, että lukija tietää jo ennen linkin klikkausta, mitä sieltä avautuu. Anna siis linkille tekstiin informatiivinen ja kuvaava otsikko äläkä kirjoita koko linkkiä näkyviin tekstiin.

Sisällön asetteluun sivulle kannattaa kiinnittää huomiota. Muista pitää sivu riittävän väljänä ja ilmavana äläkä täytä sitä sisällöllä. Pitkät tekstit ja täyteen ahdetut sivut eivät houkuttele lukijaa. Käytä sivulla vain yhtä fonttia. Fonttien vaihteleminen vaikeuttaa lukemista. Pidä myös tekstin ja taustavärin kontrasti mahdollisimman suurena.

Verkkotekstin suunnittelussa voit käyttää seuraavia apukysymyksiä:

  • Lukija-analyysi: kenelle kirjoitat?
  • Mitä lukijan on tärkeintä tietää? Nosta tämä esiin.
  • Mitkä ovat keskeiset kokonaisuudet/teemat?
  • Mitkä ovat alakohdat?
  • Miten asiat liittyvät toisiinsa?

Mikä teksti, mikä verkko?

Mikä teksti, mikä verkko?

Tutustu vielä Raija Miikkulaisen artikkeliin Mikä teksti, mikä verkko?
Mikä teksti, mikä verkko?

Lisämateriaalit

Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla: opas tehokkaaseen verkkokirjoittamiseen. MIF.

Kertaus

  • Kirjallisilla liikekirjeillä varmistetaan ja dokumentoidaan liiketoimia, kuten esimerkiksi ostoja ja myyntejä.
  • Liikekirjeillä on todistusarvo, koska ne allekirjoitetaan.
  • Tarjous ja tilaus ovat juridisesti sitovia asiakirjoja, eli niiden allekirjoittaja sitoutuu kyseisiin liiketoimiin.
  • Liikekirjeen rakenteessa noudatetaan asiakirjastandardia SFS 2487.

Palautettavat tehtävät

Palautettavat tehtävät

Tämän osion palautettavana tehtävänä laadit kaksi liikekirjettä vakioasettelupohjalle sekä työpaikkahakemuksen.

Tarjous:


Olet myyntipäällikkö Risto Rakentaja Huonekalurakentajat Oy:stä. Olet saanut alla olevan tarjouspyynnön. Laadi pyyntöön vastaus eli tarjous. Muista käyttää asiakirjastandardin mukaista asettelua ja tutustu liikekirjeiden kirjoittamiseen ja sisältöön ennakolta.

Kahvila Kuppi Oy:n tarjouspyyntö 6.2.2021 Kahvilan yhteystiedot: Papukatu 10, 90100 Oulu, 040 123 4567 Tarjouspyynnön saaja: Huonekalurakentajat Oy, myyntipäällikkö Risto Rakentaja, Tuolitie 12, 87100 Kajaani Aihe: Kahvion kalusteet Viesti: Olemme uusi oululainen kahvila-alan yritys. Avaamme kahvilamme Oulun keskustaan kesällä 2021. Pyydämme Teiltä tarjousta kahvionkalusteista seuraavasti: Pöytä, 5 kpl. halkaisija n. 110 cm, siro, kevytrakenteinen Tuoli, 20 kpl, siro, selkänojallinen Toimitusaika: Tarvitsemme huonekalut viikolla 21. Tarjouksen toimitus: Pyydämme tarjoustanne viimeistään 28.2.2021. Ystävällisin terveisin Kaisa Kahvittaja, Kuppi Oy
Vastaus reklamaatioon


Toisena liikekirjeenä kirjoitat vastauksen aiheelliseen reklamaatioon. Olet asiakasvastaava Assi Asiakkuuspäällikkö Huonekalurakentajat Oy:stä. Olet saanut alla olevan reklamaation asiakkaalta. Laadi vastaus reklamaatioon. Muista käyttää asiakirjastandardin mukaista asettelua ja tutustu liikekirjeiden kirjoittamiseen ja sisältöön ennakolta.

Kirjeen päivämäärä: 31.5.2021 Lähettäjä: Kahvila Kuppi Oy, Kaisa Kahvittaja, Papukatu 10, 90100 Oulu, 040 123 4567 Vastaanottaja: Huonekalurakentajat Oy, asiakasvastaava Assi Asiakkuuspäällikkö, Tuolitie 12, 87100 Kajaani Viesti: Kahvilan pöydät Vastaanotimme tehtaaltanne pöytä- ja tuolilähetyksen viime viikolla. Tänään purkaessamme lähetystä huomasimme, että kaksi pöydistä oliväriltään huomattavasti tummempia kuin muut. Lisäksi yhden pöydän pinnassa oli silminnähtäviänaarmuja (kuva liitteenä). Lisäksi tuoleja olilähetyksessä vain 10, vaikka tilasimme niitä 20 kpl. Tilanne on erittäin ikävä, koska avaamme kahvilan huomenna. Vaadimme, että toimitattemeille virheettömät ja puuttuvat tuotteet vielätämän viikon aikana. Lisäksi vaadimme alennusta loppulaskusta -20 % kärsimämme ylimääräisenvaivan vuoksi.
Työhakemus


Etsi internetistä (esim. www.mol.fi) sinua kiinnostava avoin työpaikka. Kirjoita Hoppen ja Laineen teoksen ohjeiden pohjalta hakemus avoimeen paikkaan. Tässä asiakirjassa sinun ei tarvitse välttämättä noudattaa vakioasettelua, vaan voit tehdä hakemuksesta persoonallisen. Huolehdi kuitenkin, että hakemuksessa näkyvät kaikki tarvittavat tiedot. Älä liitä hakemukseesi CV:tä, pelkkä hakemuskirje riittää.

Mahtavaa! Olet nyt käynyt läpi työelämän kirjallisten viestintätaitojen opintojakson. Anna vielä palautetta opettajalle opintojaksosta.

Hyvä opiskelija,

Olethan mukana arvioimassa CampusOnline portaalin kesälukukauden 2022 opintojen sujuvuutta. Kyselyn tulokset ovat tärkeä osa portaalin ja opintojen kehittämistä, jotta pystymme suunnittelemaan CampusOnline opiskelusta vieläkin opiskelijaystävällisemmän. Toivommekin, että ehtisit käyttämään aikaa tähän kyselyyn, koska mielipiteesi ja kehittämisehdotuksesi ovat meille todella tärkeitä. Aikaa vastaamiseen menee noin 10 minuuttia. Vastaukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja anonyymisti.

Vastaathan kyselyyn 30.09.2022 mennessä.

Kiitos vastauksistasi! Palautekysely