Yrityksen sidosryhmät ja verkostoituminen

Mikään yritys ei kykene menestymään ilman yhteistyötä ja verkostoitumista. Yrityksen sidosryhmät ja verkostot mahdollistavat menestyksekkään yritystoiminnan, ja seuraavaksi tarkastelemme, kuinka yritys toimii sidosryhmiensä välityksellä.

Perehdy oheisiin materiaaleihin sekä sidosryhmiä ja verkostoitumista koskeviin kappaleisiin valitsemassasi kirjassa. Tee sitten osion tehtävät ja jatka oman yrityksesi suunnittelua.

Yrityksen sidosryhmät

  • Yrityksen sidosryhmiä ovat kaikki ne tahot, joiden kanssa yritys on tekemisissä, joihin sen toiminta vaikuttaa ja jotka itse vaikuttavat sen toimintaan.
  • Sidosryhmiä ovat muun muassa yksityiset ihmiset, yritykset ja yhteisöt, jotka ovat vuorovaikutuksessa yrityksien kanssa ja joilla on ajettavanaan omia etuja yrityksessä.
  • Vuorovaikutuksen läheisyys eri sidosryhmien kanssa vaihtelee yrityksen elinkaaren vaiheiden mukaan.

Sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät

  • Sisäisiä sidosryhmiä ovat esimerkiksi yrityksen johtajat, omistajat ja työntekijät.
  • Ulkoisia sidosryhmiä ovat esimerkiksi yrityksen asiakkaat, yhteistyökumppanit ja rahoittajat

Yrityksen sidosryhmät

  • Sidosryhmätoiminta on sopimusoikeudellista, ja sen on täytettävä lakivaatimukset.
    • Kaksipuoliset sopimukset, kuten työ- ja kauppasopimukset sekä velkakirjat, ovat välttämättömiä.
  • Sopimukset voivat olla kirjallisia tai suullisia.
  • Lakisääteisiä vaatimuksia kutsutaan yksipuolisiksi sopimuksiksi.


Yrityksen ja sidosryhmien välinen suhde.

Verkostoituminen

  • Verkostoitumiseksi kutsutaan pitkäaikaiseksi tarkoitettua yritysten tiedonvaihtoa ja yhteistoimintaa, joka tähtää arvonlisäykseen.
    • Horisontaalisessa verkostoitumisessa yritykset ovat potentiaalisia kilpailijoita.
    • Vertikaalisessa verkostoitumisessa yritykset ovat jakeluketjun eri tasoilla.
  • Kaikki yritykset eivät välttämättä hyödy verkostosta samalla tavalla.
  • Alihankintaverkostossa voi olla yksi keskeinen toimija ja useita tavaran tai palveluntuottajia (esim. laivatelakka, autonvalmistaja, konepaja).

Alihankintaverkostossa on yksi keskeinen toimija ja useita pienempiä palveluntuottajia.

  • Monenkeskisessä verkostossa on useita samantasoisia toimijoita. Esim. Matkailualalla voi olla ruokapalvelun, majoituspalvelun ja ohjelmapalvelun tuottajat yhdessä

Monenkeskisessä verkostossa toimijat ovat samantasoisia keskenään.

Tavallisimpia yhteistyön muotoja

  • Markkinointiyhteistyö
    • Esimerkiksi yhteinen messuosasto ulkomaisilla messuilla voi johtaa parempaan houkuttelevuuteen.
  • Tuotannollinen yhteistyö
    • Esimerkiksi suurempia tilauksia on helppo toteuttaa ja toimittaa yhteisvoimin.
  • Resurssiyhteistyö
    • Esimerkiksi kalliiden koneiden hankinta- ja käyttökustannukset voidaan jakaa usean toimijan kesken.

Erilaisia verkostoja

  • Alihankintaverkosto
  • Tavarantoimittajaverkosto
  • Asiakasverkosto
  • Asiantuntijaverkosto
  • Sosiaalinen verkosto


Testaa tietosi: Sidosryhmät ja verkostoituminen

Testaa tietosi: Sidosryhmät ja verkostoituminen

Vastaa seuraaviin yrityksen sidosryhmiä ja verkostoitumista koskeviin kysymyksiin. Oikeita vastauksia voi olla yksi tai useampia.