Yrityksen toiminta

Aloittakaamme kurssi tutustumalla yrityksen toimintaan yleisellä tasolla. Näin saat kuvan siitä, miten monin tavoin yrittäjyyttä voi harjoittaa jo vaikka opintojen aikana. Opintojakson ensimmäisessä osiossa perehdytään myös yrityksen toiminta-ajatukseen ja liikeideaan.

Perehdy oheisiin materiaaleihin sekä yrityksen toimintaa koskeviin kappaleisiin valitsemassasi kirjassa. Siirry sitten osion tehtävien pariin ja aloita oman yrityksesi suunnittelu.

Yritystoiminnan perusmalli

Asiakas on yritystoiminnan keskiössä:

  • Yrityksen perustavoite on tuottaa tuotteita ja/tai palveluita myynti- eli hyödykemarkkinoille tulojen saamiseksi.
  • Yrityksen kannalta tuotantoprosessin tuotos, kuten esimerkiksi myytävä tuote, on suorite ja asiakkaan kannalta hyödyke.
  • Asiakas on yritystoiminnan keskiössä, sillä ilman asiakasta ei ole yritystoimintaa.

Toiminta-ajatus

  • Toiminta-ajatus kiteyttää yrityksen perustarkoituksen:
    • Miksi yritys on olemassa?
    • Miksi yritys on markkinoilla?
    • Mikä on yrityksen toiminnan perimmäinen tarkoitus?
    • Mihin asiakkaan tarpeeseen yritys vastaa?
      • Esimerkki toiminta-ajatuksesta: ”Yrityksemme myy urheiluvaatteita Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoille.”
  • Hyvä toiminta-ajatus on melko pysyvä ja parhaimmillaan voimassa koko yrityksen olemassaolon ajan.
  • Hyvän toiminta-ajatuksen tulee olla riittävän laaja, jotta se ei rajoita toimintaa, mutta toisaalta niin selkeästi ilmaistu, että se ohjaa toimintaa.

Esimerkkejä yritysten toiminta-ajatuksista:

  • IKEA:n toiminta-ajatuksena on tarjota laaja valikoima hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin.
  • Konsulttitoimiston toiminta-ajatus on auttaa pieniä ja keskisuuria asiakasyrityksiä menestymään.
  • EDIway on yhden naisen yritys, jonka toiminta-ajatuksena on tuottaa hyvinvointiin liittyviä koulutus-, tutkimus- ja sisällöntuotantopalveluja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja kolmannelle sektorille.
  • Lomakylä Suvi-Nuutilan toiminta-ajatuksena on tuottaa maatilalomapalveluja lapsiperheille.
  • Ruotsalaisen, kuulalaakereita valmistavan SKF:n toiminta-ajatus on lyhyt ja ytimekäs: kitkan poistaminen.


Liikeidea

  • Liikeidea on toiminta-ajatusta laajempi kuvaus yrityksen ansaintalogiikasta.
  • Liikeidea määrittelee yrityksen oman, erityisen tavan tehdä toiminta-ajatuksen mukaista liiketoimintaa ja tulosta.

Yrityksen liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin:

  1. Mitä tuotetta tai palvelua yritys tuottaa?
    • Liikeideassa on määriteltävä, mitä tuotteita (esim. vaatteet) tai palveluita (esim. hierontapalvelut) yritys tuottaa.
  2. Mikä on yrityksen kohderyhmä?
    • Liikeideassa täsmennetään, kenelle yritys pyrkii myymään tuotettaan tai palveluaan ja mihin tarpeeseen liiketoiminnalla pyritään vastaamaan. Kohderyhmä voi olla esimerkiksi lumilautailua harrastavat kaupunkilaisnuoret ja täytettävä tarve tyylikkään vaateparren puute.
  3. Millainen on yrityksen imago eli yrityskuva?
    • Imago on mielikuva, joka asiakkaalle yrityksestä muodostuu. Mielikuva vaikuttaa kulutuskäyttäytymiseen ollen täten merkittävimpiä tekijöitä yritysten välisessä kilpailussa.

Toimintatapa

  • Toimintatapa on tärkeä osa liikeideaa, sillä siinä määritellään, miten yritys käytännön tasolla toimii.
  • Toimintatapaan kuuluvat esimerkiksi asiakaspalvelu, työhyvinvointi, henkilöstön motivaatio ja työkyky. Liikeideaa suunniteltaessa on otettava huomioon myös nämä näkökulmat.

Toimintatavassa määritellään esimerkiksi:

  • sijainti
    • Missä yrityksen toimipiste tai -pisteet sijaitsevat?
  • toimitilat, koneet ja kalusto
    • Millaista kalustoa yleisesti ottaen tarvitaan?
    • Uutena vai käytettynä? Omaksi vai vuokralle?
  • yrityksen henkilöstö
    • Kuinka paljon henkilöstöä tarvitaan? Millaista osaamista vaaditaan?
  • hankinnat
    • Mitä materiaaleja, myytäviä tuotteita, palveluita ynnä muuta yritys hankkii toimittajilta?
  • yrityksen toiminnan organisointi
    • Miten tuotteiden ja palveluiden tuottaminen käytännössä tapahtuu?
    • Millaisia aukioloaikoja ja työaikajärjestelyjä yrityksessä noudatetaan?
  • myynti- ja jakelukanavat
    • Millaisten myynti- ja jakelukanavien kautta yrityksen tuotteet toimitetaan loppuasiakkaille?

Yrityksen markkinat

  • Jokainen yritys osallistuu toimintansa aikana monenlaisille markkinoille, jotka kaikki ovat tärkeitä yrityksen menestymisen kannalta. Tuotantoprosessi voidaan jakaa kolmeen markkinaan:
    • Ostomarkkinoilta yritys hankkii työntekijöitä.
    • Rahoitusmarkkinoilta yritys hankkii pääomaa.
    • Myyntimarkkinoille yritys myy valmistamansa tuotteet.

Tuotannontekijät:

  • Tuotannontekijät voidaan jaotella kolmeen pääryhmään
  1. Pitkä- ja lyhytvaikutteiset tuotantovälineet
    • Pitkävaikutteiset tuotantovälineet ostetaan, vuokrataan tai hankitaan leasing-sopimuksella käyttöön pitkäksi ajaksi. Lyhytvaikutteiset tuotantovälineet sen sijaan ovat käytössä vain ajoittain, nimensä mukaisesti lyhyempiä aikoja.
  2. Ainekset
    • Kaikenlaisia tuotteita valmistavat yritykset tarvitsevat liiketoiminnassaan aineksia, kuten raaka-aineita.
  3. Työsuoritukset
    • Työsuorituksella tarkoitetaan henkilöstön panosta yrityksen toiminnassa. Kyseessä on keskeinen tuotannontekijä, sillä henkilöstön ammattitaito ja osaaminen määrittävät, kuinka tehokkaasti muita tuotannontekijöitä on mahdollista hyödyntää.

Testaa tietosi: Yrityksen toiminta

Testaa tietosi: Yrityksen toiminta

Vastaa seuraaviin kurssin ensimmäistä osiota koskeviin kysymyksiin. Oikeita vastauksia voi olla yksi tai useampia.