Yrityksen toiminta
Aloittakaamme kurssi tutustumalla yrityksen toimintaan yleisellä tasolla. Näin saat kuvan siitä, miten monin tavoin yrittäjyyttä voi harjoittaa jo vaikka opintojen aikana. Opintojakson ensimmäisessä osiossa perehdytään myös yrityksen toiminta-ajatukseen ja liikeideaan.
Perehdy oheisiin materiaaleihin sekä yrityksen toimintaa koskeviin kappaleisiin valitsemassasi kirjassa. Siirry sitten osion tehtävien pariin ja aloita oman yrityksesi suunnittelu.
Yritystoiminnan perusmalli
Asiakas on yritystoiminnan keskiössä:
- Yrityksen perustavoite on tuottaa tuotteita ja/tai palveluita myynti- eli hyödykemarkkinoille tulojen saamiseksi.
- Yrityksen kannalta tuotantoprosessin tuotos, kuten esimerkiksi myytävä tuote, on suorite ja asiakkaan kannalta hyödyke.
- Asiakas on yritystoiminnan keskiössä, sillä ilman asiakasta ei ole yritystoimintaa.
Toiminta-ajatus
- Toiminta-ajatus kiteyttää yrityksen perustarkoituksen:
- Miksi yritys on olemassa?
- Miksi yritys on markkinoilla?
- Mikä on yrityksen toiminnan perimmäinen tarkoitus?
- Mihin asiakkaan tarpeeseen yritys vastaa?
- Esimerkki toiminta-ajatuksesta:
”Yrityksemme myy urheiluvaatteita Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoille.”
- Hyvä toiminta-ajatus on melko pysyvä ja parhaimmillaan voimassa koko yrityksen olemassaolon ajan.
- Hyvän toiminta-ajatuksen tulee olla riittävän laaja, jotta se ei rajoita toimintaa, mutta toisaalta niin selkeästi ilmaistu, että se ohjaa toimintaa.
Esimerkkejä yritysten toiminta-ajatuksista:
- IKEA:n toiminta-ajatuksena on tarjota laaja valikoima hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin.
- Konsulttitoimiston toiminta-ajatus on auttaa pieniä ja keskisuuria asiakasyrityksiä menestymään.
- EDIway on yhden naisen yritys, jonka toiminta-ajatuksena on tuottaa hyvinvointiin liittyviä koulutus-, tutkimus- ja sisällöntuotantopalveluja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja kolmannelle sektorille.
- Lomakylä Suvi-Nuutilan toiminta-ajatuksena on tuottaa maatilalomapalveluja lapsiperheille.
- Ruotsalaisen, kuulalaakereita valmistavan SKF:n toiminta-ajatus on lyhyt ja ytimekäs: kitkan poistaminen.
Liikeidea
- Liikeidea on toiminta-ajatusta laajempi kuvaus yrityksen ansaintalogiikasta.
- Liikeidea määrittelee yrityksen oman, erityisen tavan tehdä toiminta-ajatuksen mukaista liiketoimintaa ja tulosta.
Yrityksen liikeidea vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Mitä tuotetta tai palvelua yritys tuottaa?
- Liikeideassa on määriteltävä, mitä tuotteita (esim. vaatteet) tai palveluita (esim. hierontapalvelut) yritys tuottaa.
- Mikä on yrityksen kohderyhmä?
- Liikeideassa täsmennetään, kenelle yritys pyrkii myymään tuotettaan tai palveluaan ja mihin tarpeeseen liiketoiminnalla pyritään vastaamaan. Kohderyhmä voi olla esimerkiksi lumilautailua harrastavat kaupunkilaisnuoret ja täytettävä tarve tyylikkään vaateparren puute.
- Millainen on yrityksen imago eli yrityskuva?
- Imago on mielikuva, joka asiakkaalle yrityksestä muodostuu. Mielikuva vaikuttaa kulutuskäyttäytymiseen ollen täten merkittävimpiä tekijöitä yritysten välisessä kilpailussa.
Toimintatapa
- Toimintatapa on tärkeä osa liikeideaa, sillä siinä määritellään, miten yritys käytännön tasolla toimii.
- Toimintatapaan kuuluvat esimerkiksi asiakaspalvelu, työhyvinvointi, henkilöstön motivaatio ja työkyky. Liikeideaa suunniteltaessa on otettava huomioon myös nämä näkökulmat.
Toimintatavassa määritellään esimerkiksi:
- sijainti
- Missä yrityksen toimipiste tai -pisteet sijaitsevat?
- toimitilat, koneet ja kalusto
- Millaista kalustoa yleisesti ottaen tarvitaan?
- Uutena vai käytettynä? Omaksi vai vuokralle?
- yrityksen henkilöstö
- Kuinka paljon henkilöstöä tarvitaan? Millaista osaamista vaaditaan?
- hankinnat
- Mitä materiaaleja, myytäviä tuotteita, palveluita ynnä muuta yritys hankkii toimittajilta?
- yrityksen toiminnan organisointi
- Miten tuotteiden ja palveluiden tuottaminen käytännössä tapahtuu?
- Millaisia aukioloaikoja ja työaikajärjestelyjä yrityksessä noudatetaan?
- myynti- ja jakelukanavat
- Millaisten myynti- ja jakelukanavien kautta yrityksen tuotteet toimitetaan loppuasiakkaille?
Yrityksen markkinat
- Jokainen yritys osallistuu toimintansa aikana monenlaisille markkinoille, jotka kaikki ovat tärkeitä yrityksen menestymisen kannalta. Tuotantoprosessi voidaan jakaa kolmeen markkinaan:
- Ostomarkkinoilta yritys hankkii työntekijöitä.
- Rahoitusmarkkinoilta yritys hankkii pääomaa.
- Myyntimarkkinoille yritys myy valmistamansa tuotteet.
Tuotannontekijät:
- Tuotannontekijät voidaan jaotella kolmeen pääryhmään
- Pitkä- ja lyhytvaikutteiset tuotantovälineet
- Pitkävaikutteiset tuotantovälineet ostetaan, vuokrataan tai hankitaan leasing-sopimuksella käyttöön pitkäksi ajaksi. Lyhytvaikutteiset tuotantovälineet sen sijaan ovat käytössä vain ajoittain, nimensä mukaisesti lyhyempiä aikoja.
- Ainekset
- Kaikenlaisia tuotteita valmistavat yritykset tarvitsevat liiketoiminnassaan aineksia, kuten raaka-aineita.
- Työsuoritukset
- Työsuorituksella tarkoitetaan henkilöstön panosta yrityksen toiminnassa. Kyseessä on keskeinen tuotannontekijä, sillä henkilöstön ammattitaito ja osaaminen määrittävät, kuinka tehokkaasti muita tuotannontekijöitä on mahdollista hyödyntää.
Testaa tietosi: Yrityksen toiminta
Testaa tietosi: Yrityksen toiminta
Vastaa seuraaviin kurssin ensimmäistä osiota koskeviin kysymyksiin. Oikeita vastauksia voi olla yksi tai useampia.