Avaa videon tekstivastine(target="_blank")
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri -teeman tavoitteena on auttaa sinua tunnistamaan lapsen ja nuoren arkiympäristön merkitystä ja sen mahdollisuuksia lapsen ja nuoren fyysisen aktiivisuuden lisääjänä. Opit omien havaintojesi pohjalta huomaamaan lähiympäristön tarjoamat liikuntamahdollisuudet ja osaat myös hyödyntää niitä liikunnan edistämisessä.
Tähän teemaan liittyy yksi tehtävä, jossa on kolme vaihetta. Tämä tehtävä on kuvattu tarkemmin tehtäväosion alla.
Aloita tämän teeman opiskelu tutustumalla huolellisesti annettuihin materiaaleihin (aineistot). Selvitä niiden avulla seuraavat asiat:
Millainen on lasten ja nuorten liikunnan tila Suomessa?
Kuinka fyysinen ympäristö ohjaa liikkumista?
Mitä tarkoittaa käsite lähiliikuntapaikka?
Millainen on lähiliikuntapaikkarakentamisen historia?
Millaista tietoa on saatavilla liikuntaindikaattoreissa ja kuinka voit hyödyntää ko. tietoa valmentajana toimiessasi (esim. oman toiminnan perustelu)?
Kun olet opiskellut materiaalin, kuittaa materiaali luetuksi. Tämän jälkeen tehtävä avautuu sinulle.
Likes: TULOSKORTTI 2018. Lasten ja nuorten liikunta Suomessa(target="_blank")
Luitko tekstin?
UKK-instituutti: Fyysinen ympäristö ohjaa liikkumista(target="_blank")
Luitko tekstin?
Liikuntatieteellinen Seura ry: Monen koulun piha hiljenee & Liikkuminen on enemmän kuin pelkkää liikuntaa(target="_blank")
Luitko tekstin?
Suomen Olympiakomitea: Mitä tarkoittaa lähiliikuntapaikka?(target="_blank")
Luitko tekstin?
Aluehallintovirasto: Lähiliikuntapaikkojen määrä on lisääntynyt ja saavutettavuus parantunut(target="_blank")
Luitko tekstin?
Lue erityisesti jokaisen luvun lopussa oleva ”Selvitysosion päätulokset tiivistetysti”.
Valo: Lähiliikuntapaikkarakentamista 15 vuotta – seurantaselvitys(target="_blank")
Luitko tekstin?
Valtioneuvosto: Lasten ja nuorten liikuntaindikaattorit(target="_blank")
Tietokanta: Lasten ja nuorten liikuntaindikaattorit(target="_blank")
Luitko tekstin?
Vaihe 1:
Kartoita omalta paikkakunnaltasi viisi (5) lähiliikunta-aluetta, jotka ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. Muista, että lähiliikuntapaikan ei välttämättä tarvitse olla rakennettu ympäristö. Merkitse valitsemasi lähiliikunta-alueet karttaan (käytä esim. Google maps) ja käytä valitsemiasi symboleita paikkojen kuvaamiseksi (katso malli). Palauta kartta pdf-muodossa palautuskansioon.
Karttamallin lähde: Aluehallintovirasto/Valo 2013. Lähiliikuntapaikkojen kuntakohtainen kartoitus ja kehittämissuunnitelma
Palauta kartta tähän.
Vaihe 2:
Käy tekemässä lähiliikuntapaikka-arvioinnit kolmesta edellä valitsemastasi kohteesta. Pyri valitsemaan keskenään erilaiset kohteet. Käytä arvioinnissa alla olevaa lomaketta (jokaiselle kohteelle oma lomake). Lomakkeen tueksi ota jokaisesta paikasta kuvia (3-5), joiden avulla perustelet näkemyksiäsi. Palauta sekä lomakkeet (3 kpl) että kuvat (jpg, jpeg, png, pdf) kolmesta eri kohteesta ”Lisää tiedosto” -toiminnon kautta omaan kansioon.
Kartoituslomakkeen lähde: Suomen Olympiakomitea. Lähiliikuntaolosuhteiden kartoitus – Herttoniemen peruspiiri / Helsinki
Vaihe 3:
Millaisia mahdollisuuksia näet valitsemiesi lähiliikuntapaikkojen hyödyntämisessä omille mahdollisille lapsiperheasiakkaillesi? Kuinka voit valmentajana hyödyntää kyseisiä lähiliikuntapaikkoja perheen fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi? Kirjoita essee-tyyppinen vastaus, jonka laajuus on vähintään 4900 merkkiä. Hyödynnä vastauksessa annettuja materiaaleja ja merkitse näkyviin lähdeviitteet sekä lähteet.
Hienoa, nyt voit siirtyä seuraavaan osioon: Lasten ja nuorten liikuntasuositukset